Integratorul IT a înfiinţat în urmă cu patru ani un centru de cercetaredezvoltare, care în prezent lucrează la dezvoltarea şi testarea unor soluţii de tip Internet of Things (IoT).

Compania timişoreană ETA2U, cel mai mare integrator IT din afara Bucureştiului, şi-a bugetat pentru anul în curs o creştere anuală de 10% a afacerilor, aceasta urmând să ajungă astfel la peste 180 milioane de lei. Estimarea de

creştere se bazează pe proiectele aflate în derulare, precum şi pe cele care urmează a fi începute pe parcursul anului.

„Pentru anul acesta ne-am propus o creştere a afacerilor de 10% care se bazează pe proiectele actuale şi pe cele pe care le avem în discuţie în prezent. În România ITul a fost considerat până de curând ca un centru de cost, nu ca o investiţie, însă lucrurile încep să se schimbe. Am văzut companii româneşti care au început să investească serios în partea de tehnologie”, a declarat pentru ZF Stelian Câmpianu, directorul executiv al ETA2U. În primele trei luni ale anului, compania a reuşit să menţină creşterea la ritmul de anul trecut.

În 2016, integratorul IT din Timişoara a înregistrat o cifră de afaceri netă de 165 milioane lei (36,7 milioane euro), în creştere cu 7,6% faţă de anul anterior, conform datelor raportate la Ministerul de Finanţe. Circa 85% din afacerile ETA2U sunt generate de proiectele realizate pentru mediul privat, în principal pentru multinaţionalele prezente pe plan local. Dintre acestea, majoritatea provin din industria producătoare, urmate de companiile de utilităţi. Astfel, cei mai mulţi clienţi nou câştigaţi anul trecut de ETA2U activează tot în zona de producţie, cu precădere în producţia auto şi de electronice.

„Ponderea diviziilor în total afaceri se păstrează, chiar dacă mixul de soluţii şi servicii din cadrul acestora sa schimbat. Spre exemplu, în cadrul diviziei de imprimare şi printare am început să oferim mai multe soluţii, cum ar fi cea de administrare a documentelor. Pe de altă parte, a existat o migrare de la vânzarea de echipamente de tipărire înspre partea de închiriere cost per pagină. Astfel, deşi mixul de soluţii şi servicii din cadrul diviziei de imprimare şi printare sa schimbat, aceasta a crescut şi şi-a păstrat aceeaşi pondere în total afaceri”, a punctat Câmpianu. El a adăugat că vânzarea de echipamente de tipărire sa transformat într-o vânzare de servicii prin intermediul conceptului de „total print management” un consultant al ETA2U eficientizează tot parcul de printing (diferite branduri) al unei companii astfel încât costurile să scadă per total. Astfel, companiile nu mai sunt nevoite să facă o investiţie substanţială.

În total, ETA2U are şase divizii, activitatea fiind împărţită între furnizarea de echipamente hardware pentru retail, echipamente pentru imprimare, soluţii şi echipamente pentru infrastructura IT, cercetare şi dezvoltare, service IT şi traininguri specializate.

„La partea de infrastructură de reţea vedem că piaţa de profil a crescut şi o să continue şi anul acesta. Se simte că a început din nou să se construiască substanţial clădiri de birouri, în special. De asemenea, în zona de comunicaţii au crescut cererile pentru soluţii de videoconferinţă”, a precizat directorul executiv al ETA2U.

Compania, înfiinţată în urmă cu 25 de ani şi deţinută de antreprenorul local Romulus Lucaciu, a început de asemenea să investească în ultimii patru ani în crearea unei divizii de inovaţie prin intermediul căreia să dezvolte propriile soluţii software. Astfel, ETA2U sa axat pe cele mai noi tehnologii şi a demarat de la începutul anului un proiect pilot în zona IoT (Internet of Things). Practic, compania se află în prezent în plin proces de dezvoltare şi testare a unor soluţii de tip IoT pentru diferite industrii – utilităţi, salubritate, transport (monitorizare şi localizare prin GPS), agricultură şi mediu.

Pe termen lung, aceasta este de fapt divizia care va contribui la creşterea businessului, în condiţiile în care orice tip de companie, nu doar un integrator IT, trebuie să şi diversifice portofoliul de soluţii şi servicii pentru a se putea diferenţia pe o piaţă în care concurenţa este pe preţ.

Investiţia în divizia de inovaţie reprezintă de altfel unul din factorii care au determinat scăderea profitabilităţii companiei de anul trecut. Spre deosebire de 2015, când profitabilitatea ETA2U a înregistrat o creştere colosală de aproape 80%, în 2016 compania a raportat un profit net de 4,3 milioane de lei, în scădere cu 9% faţă de anul precedent. De altfel, în 2015 businessul ETA2U a înregistrat cel mai mare avans din ultimii şase ani, afacerile crescând cu circa 36% comparativ cu anul precedent, până la 153 milioane lei.

„Scăderea profitului se justifică prin investiţiile realizate, dar şi prin bătălia din piaţă din partea clienţilor există o presiune foarte mare pe preţ. În plus, am avut o serie de alte cheltuieli, cum ar fi relocări, construcţii de terminat, schimbarea parcului auto, etc.”, a explicat Câmpianu.

Compania timişoreană este de asemenea prezentă şi în alte oraşe din ţară, aceasta având în total 7 filiale, inclusiv în Capitală.

Articol preluat din Ziarul Financiar, ieri 17.05.2017